NKI SMKA
Sila daftar untuk masuk ke laman ini.Anda bukan ahli web nki?Tidak mengapa,teruskan melayari..Namun seeloknya daftar(register) dahulu.Laman web ini terbuka kepada semua pelajar smka,tidak mengira apa jua status anda disekolah.Wallahuallam

NKI SMKA

Laman yang menyatukan semua pelajar smka seluruh Malaysia dalam membina satu keutuhan ukhwah yang membawa ke syurga.Insyaallah..
 
HomePortalCalendarFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (Al-Baqarah : 216) "Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." (Al-Baqarah : 286)
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar
KALENDER
iluvislam
iluvislam
Latest topics
» Di mana hilangnya personaliti pelajar sekolah agama?
Tue 9 Oct - 18:51 by yusra

» krang kyakinan diri..
Tue 9 Oct - 18:46 by yusra

» impian
Tue 9 Oct - 18:39 by yusra

» Layakkah aku?? buangkan sahaja...
Thu 19 Jan - 23:31 by Diya Sena

» Syukran
Fri 6 Jan - 23:46 by uckiller

» Lagu Nadwah~
Wed 14 Dec - 19:46 by myra dyla

» NKI WALLPAPER 2
Mon 7 Nov - 23:43 by farah

» Legasi Kepimpinan
Fri 5 Aug - 23:26 by ahmad amin idris

» Ayuh Amilin
Thu 21 Jul - 11:06 by hUrUn aIn

Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 19 on Fri 19 Nov - 22:48
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of NKI SMKA on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of NKI SMKA on your social bookmarking website

Share | 
 

 Layakkah aku?? buangkan sahaja...

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2
AuthorMessage
faiQ Aiman
PERMULAAN
PERMULAAN


Posts : 6
Join date : 08/12/2010
Age : 22
Location : Seremban

PostSubject: Re: Layakkah aku?? buangkan sahaja...   Tue 14 Dec - 18:54

ustz saya pnh berkata..
kerdhaan manusia paling susuah nak dapat..
tak sume perkara yg kite buat boleh diterima..
nk2 dlm bidang dakwah..
bygkn kalau kita givup dlm berjuang hnya krana bimbang dikata/dibanned oleh pljr lain..
tak ke rugi??
"kau ni bajet alim"
"ala mcm la kau ni tak prnh buat salah"
"diri sndri pn tunggang langgang nk ubah org lain konon"
itu sume dugaan..
kita dibidang dakwah bkn utk mngejar pgkt/populariti di sekolah kan..
ini TANGGUNGJAWAB..

“Barangsiapa yang Allah mahukan kebaikan untuknya, nescaya Dia akan mengujinya dengan kesusahan”
(Riwayat Al-Bukhari)


bg saya..
isu layak atau tak dlm bdkwah tdk wujud..
slagi mana kita bernama seorang Islam..
kita LAYAK dan WAJIB mngur..
cuma apa yang perlu..
kita perbaiki diri utk mnjadi contoh kpd org lain..

"KITA BUKANLAH PEMULA DAN BUKANLAH PENGAKHIR..KITA ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA RANTAI-RANTAI PERJUANGAN"

-wallahua'lam-
Back to top Go down
View user profile http://khalifahbumituhan.blogspot.com/
Muslimah Solehah
BIASA
BIASA


Posts : 10
Join date : 12/12/2010
Age : 22

PostSubject: Re: Layakkah aku?? buangkan sahaja...   Wed 15 Dec - 18:02

sumenye bergantung ats diri kita..apbila kte mnjd pemimpin..brmkna kta adlh yg terpilih.. Allah yg telh memilih kita untk mnyebrkan lg risalah Islam..jika kita menganggpnya suatu amnh..maka kte akn mnjlnkn tugs sebaiknya dan kte xkn mudh mnyrah kalh walaupn kite prnh gagal.bergntung pd kita nk menggapnya suatu kebaikn atau sbaliknya.. yang psti.. apa2pun yg kite buat..kite prlu kmbali pada pncipta kita..

wallahu'alam..
Back to top Go down
View user profile
wan_adDin



Posts : 3
Join date : 20/11/2010
Age : 22
Location : kelantan

PostSubject: Re: Layakkah aku?? buangkan sahaja...   Sat 18 Dec - 13:06

asri yussof wrote:
pernah dgr "SIR WAH HAZA"(Perkataan arab) yg brmaksud rahsia dan berhati-hati...

bnda ini perlu ada dlm organisasi....organisasi yg kte grakkan bkn smua bleh dberitahu kpd tatapan umum...ia menjadi sebahagian drpd rahsia kita dan kita perlu berhati-hati..

RENUNG-RENUNGKAN DAN SELAMAT BERAMAL

~salam alayk..
klau bleh tahu..
ape itu 'sir wa hazar'..?
scara lbh t'perinci..?
syukran.. Very Happy
Back to top Go down
View user profile
ahmad amin idris
SANGAT AKTIF
SANGAT AKTIF


Posts : 97
Join date : 18/11/2010
Age : 22
Location : Kuala Lipis

PostSubject: Re: Layakkah aku?? buangkan sahaja...   Wed 22 Dec - 15:00

Selalu dengar berkaitan dengn sir wa hazar...
Back to top Go down
View user profile
amna qatrunnada
HAMPIR AKTIF
HAMPIR AKTIF


Posts : 24
Join date : 19/11/2010
Age : 22
Location : marang,trg

PostSubject: Re: Layakkah aku?? buangkan sahaja...   Mon 14 Feb - 11:34

salam..ana ada 1 soalan.macam mane kita nk buat kalau ada dalam barisan pimpinan sk kita nak lari dari tanggungjawab???
Back to top Go down
View user profile
aina kamil
AKTIF
AKTIF


Posts : 50
Join date : 19/11/2010
Age : 21
Location : Kota Bharu,Kelantan

PostSubject: Re: Layakkah aku?? buangkan sahaja...   Sat 12 Mar - 10:57

Assalamu'alaikum w.b.t

بسم الله الرحمن الرحيم

Mungkin ada sebahagian orang yang tidak tergerak hatinya untuk menasihati manusia, kerana ia merasa banyak melakukan dosa dan tidak layak untuk mengucapkan ucapan kebaikan kepada sesama manusia?


Pandangan seperti itu adalah keliru dan bahayanya sangat besar, serta akan membuat syaitan gembira. Betapa tidak, kerana jika mesti menunggu sampai seseorang bersih dari dosa baru ia layak menasihati manusia, maka tidak ada seorangpun di muka bumi yang layak memberi nasihat setelah Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam tercinta.


Sebagaimana dikatakan seorang penyair :-

إذا لم يعظ في الناس من هو مذنب
فمن يعظ العاصين بعد محمد

“Apabila seorang pendosa itu tidak menasihati manusia,
Maka siapakah yang akan menasihati orang-orang yang berdosa setelah Nabi Muhammad kita”.

Sa’id bin Jubair berkata: “Apabila seseorang tidak memerintahkan kepada kebaikan dan tidak pula mencegah dari yang munkar, hingga ia menunggu dirinya bebas dari kesalahan, maka tidak akan ada seorangpun yang memerintahkan kepada kebaikan dan tidak pula mencegah dari yang munkar”.

Imam Malik setelah mendengar perkataan Sa’id bin Jubair berkata: “Benar apa yang dikatakan Sa’id. Siapakah yang tidak memiliki sedikitpun dosa dalam dirinya?”.

Al-Hasan berkata kepada Mutharrif bin ‘Abdillah: “Berilah nasihat kepada sahabat-sahabatmu”. Mutharrif menjawab: “Sesungguhnya aku takut mengatakan apa yang tidak aku kerjakan”.

Al-Hasan berkata lagi: “Semoga Allah merahmati dirimu. Tidak ada seorangpun di antara kita yang melakukan semua yang diperintahkan Allah. Syaitan akan gembira apabila kita berfikir seperti itu sehingga tidak ada seorangpun yang memerintah kepada kebaikan dan tidak pula mencegah dari kemungkaran”.

Berkata Ibnu Hazm: “Apabila orang yang mencegah dari perbuatan keji mesti orang yang tidak memiliki kesalahan, dan orang yang memerintah kepada kebaikan mesti orang yang selalu mengerjakan kebajikan, maka tidak ada seorangpun yang mencegah dari yang mungkar dan tidak ada seorang pun yang mengajak kepada kebaikan setelah Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wa sallam.”

(Semua nukilan diatas dapat ditemukan dalam kitab al-Jami’ li Ahkamil Quran: 1/367, al-Qurtubi).

Imam Nawawi berkata :-
“Para ulama menyatakan bahawa tidak disyaratkan pada orang yang memerintah kepada kebaikan atau orang yang mencegah dari kemungkaran untuk mencapai kesempurnaan dalam segala hal. Tapi, ia mesti tetap mengajak kepada kebaikan walaupun ia memiliki kekurangan dalam hal yang ia ajak kepadanya, dan ia tetap mencegah kemungkaran walau ia terkadang mengerjakan apa yang ia cegah. Kerana sesungguhnya wajib pada dirinya dua perkara iaitu : mengajak dirinya sendiri ke arah kebaikan dan mencegah dari kemungkaran; dan mengajak orang lain ke arah kepada kebaikan dan mencegah mereka dari yang mungkar. Tidak boleh ia melalaikan salah satu dari dua perkara tersebut”.
(Syarah Sahih Muslim: 2/23, An-Nawawi).



"Kalau tiada orang yang mahu mendengar kalam bicara da'wahmu, teruskan juga menyampaikan kerana seluruh alam memahaminya. Malah seluruh alam gembira mendengar dan menyahut kalam-kalam yang mengagungkan Tuhan."

(Badiuzzaman Said Nursi)


Semoga kita termasuk orang-orang yang selalu saling menasihati dalam kebaikan.
amin ya rab...Pesanan ini dituju khas untuk diri saya sendiri dan sahabat sekalian..

Wassalamu'alaikum w.b.t
*fromridertorider.blogspot.com

amna:mungkin ini boleh menjawab persoalan saudari...=)
Back to top Go down
View user profile http://awannanobiru.blogspot.com
nur syazwani
HAMPIR AKTIF
HAMPIR AKTIF


Posts : 29
Join date : 29/12/2010
Age : 22
Location : negeri sembilan

PostSubject: Re: Layakkah aku?? buangkan sahaja...   Sat 12 Mar - 18:38

erm,jika nak dibahas kn tentang masalh ni mmg tak akan penghujung.sbb hanya kita sahaja mcm mne nak mengatasi masalh tu mengikut situasi yang kita alami.sahabat2, guru2 n sesiapa sahaj yang berada di sekeliling kita hanya boleh bagi kita ransangn,dorongan,nasihat n semangat.tapi kita sendiri kne jadi penggerak.
btul tak?

tak perlu takutkn pandanggn manusia pada kita.tapi takutlah pada pandanggn ALLAH pada kita.lihat lah semua aspek dengn kacamata Islam + Iman.

klaw pemimpin sendiri tak yakin pada diri sendri,mcm mne agak nya sahabat2 lain nak yakin pada kita? jadi,anda perlu yakin pada diri sendri bahawa tanggungjawab yang diamanh kn itu kerana diri anda sendri yang ada keistimewaan daripada pelajar biasa.jika ad suara2 sumbang yg mempertikaikan,
let it go bagai angin lalu sahaja.

trus kan lah bermujahadah dijaln ALLAH!!!!
Back to top Go down
View user profile http://zealouscrew.blogspot.com/
ahmad amin idris
SANGAT AKTIF
SANGAT AKTIF


Posts : 97
Join date : 18/11/2010
Age : 22
Location : Kuala Lipis

PostSubject: Re: Layakkah aku?? buangkan sahaja...   Fri 18 Mar - 20:51

assalamualikum...

sahabat ana pernah berkata "kita mesti menuju ke arah itu, walaupun kita x tperfect tpi kita mesti berusaha ke arah kebaikan, dan sentiasa menjauhkan diri dari keburukan."

Kata2 yang pendek tapi memenuhi jiwa..
Hakikatnya...kita bukanlah sempurna dan tidak akan sempurna..
Back to top Go down
View user profile
nur syazwani
HAMPIR AKTIF
HAMPIR AKTIF


Posts : 29
Join date : 29/12/2010
Age : 22
Location : negeri sembilan

PostSubject: Re: Layakkah aku?? buangkan sahaja...   Fri 18 Mar - 23:20

erm, btul!

klaw nak tunggu sampai jadi perfect baru nak buat, alamtnya tak d la orang nak buat. sbb semua orang pasti brfikiran begitu.

"eh, boleh k aku buat ni?"
"aku sendiri blum ckup sempurna, mcm mne nk btulkn org lain?"
"ish, tak bersedialah nak pikul semua ni"

sebenarnya tanggungjawab tu lah yang akan lebih mematangkan dan menambahkan kesempurnaan yang kita cari tu.<even tak 100%>.

paling penting, IKHLAS!
Back to top Go down
View user profile http://zealouscrew.blogspot.com/
Diya Sena



Posts : 2
Join date : 31/12/2011
Age : 21
Location : Kelantan Darul Naim

PostSubject: Re: Layakkah aku?? buangkan sahaja...   Sat 31 Dec - 0:45

assalamualaikum wbt....

ana dipilih untuk memegang jawatan yg boleh dikatakan besar dan x pernah ana bayangkan utk pegang jawatan 2..memang terkejut & sentiasa terfikir knp aq?? tpi macam yg antum semua cakap, bukan manusia yg pilih kita tetapi Allah.. tapi kadang2 ade jugak sahabat2 ana membandingkan ana dgn sahabat ana yg laen yg lebih layak...that's why ana rasa down.. mcm x der sokongan... Sad
Back to top Go down
View user profile
yusra
SANGAT AKTIF
SANGAT AKTIF


Posts : 75
Join date : 01/12/2010
Age : 22
Location : kuantan

PostSubject: Re: Layakkah aku?? buangkan sahaja...   Sun 1 Jan - 2:05

waalaikumussalam wbt..
adik diya, Allah dah pilih adik.. gunakan kesempatan yang ada nie untuk menambahkan amal.. laksanakan amanah tu dengan sebaiknya.. mulut orang kita tak boleh nak tutup.. tapi apa yang mereka cakap tu adik boleh jadikan sebagai kata2 semangat.. tunjukkan bahawa adik layak sebenarnya.. sebab tulah cikgu pilih adik.. apa2 pon segala2nya amal fillah.. kalau kita buat semua perkara dengan ikhlas insyaAllah adik dapat melaluinya dengan tenang..berdoalah selalu.. lakukan dengan ikhlas.. sesiapa yang membantu agama ALLAH, ALLAH akan membantunya.. InsyaALLAH adik boleh lakukannya..
lagi satu, cuba adik baca dulu post yang sebelum2 nie.. insyAllah akan membantu Smile
Back to top Go down
View user profile
Diya Sena



Posts : 2
Join date : 31/12/2011
Age : 21
Location : Kelantan Darul Naim

PostSubject: Re: Layakkah aku?? buangkan sahaja...   Thu 19 Jan - 23:31

insyaAllah kak yusra..syukran atas nasihat 2... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Layakkah aku?? buangkan sahaja...   Today at 6:18

Back to top Go down
 
Layakkah aku?? buangkan sahaja...
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 2Go to page : Previous  1, 2

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
NKI SMKA :: PERMASALAHAN PIMPINAN-
Jump to: