NKI SMKA
Sila daftar untuk masuk ke laman ini.Anda bukan ahli web nki?Tidak mengapa,teruskan melayari..Namun seeloknya daftar(register) dahulu.Laman web ini terbuka kepada semua pelajar smka,tidak mengira apa jua status anda disekolah.Wallahuallam

NKI SMKA

Laman yang menyatukan semua pelajar smka seluruh Malaysia dalam membina satu keutuhan ukhwah yang membawa ke syurga.Insyaallah..
 
HomePortalCalendarFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (Al-Baqarah : 216) "Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." (Al-Baqarah : 286)
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar
KALENDER
iluvislam
iluvislam
Latest topics
» Di mana hilangnya personaliti pelajar sekolah agama?
Tue 9 Oct - 18:51 by yusra

» krang kyakinan diri..
Tue 9 Oct - 18:46 by yusra

» impian
Tue 9 Oct - 18:39 by yusra

» Layakkah aku?? buangkan sahaja...
Thu 19 Jan - 23:31 by Diya Sena

» Syukran
Fri 6 Jan - 23:46 by uckiller

» Lagu Nadwah~
Wed 14 Dec - 19:46 by myra dyla

» NKI WALLPAPER 2
Mon 7 Nov - 23:43 by farah

» Legasi Kepimpinan
Fri 5 Aug - 23:26 by ahmad amin idris

» Ayuh Amilin
Thu 21 Jul - 11:06 by hUrUn aIn

Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 19 on Fri 19 Nov - 22:48
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of NKI SMKA on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of NKI SMKA on your social bookmarking website

Share | 
 

 usrah

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
asri yussof
AKTIF
AKTIF


Posts : 39
Join date : 26/11/2010
Age : 22
Location : Pasir mas kelantan

PostSubject: usrah   Fri 26 Nov - 11:40

asslamualaikum.....
saya mohd asri dr smka falahiah,kelantan
mahu saya bertanya kepada sesiapa sahaja..bagaimanakah kita mahu memajukan USRAH di sekolah kita masing2?
sebab saya melihat di seluruh sekolah apabila terdengar perkataan USRAH..ia macam ada satu kelainan...
seperti satu program yang amat kolot untuk join....
adakah kita perlu menukar nama USRAH kepada nama lain atau apa2 lagi.
jdi saya ulangi soalan saya..bagaimana kita mahu memajukan USRAH di sekolah kita.....
Back to top Go down
View user profile
Hafiz Hafifi
SANGAT AKTIF
SANGAT AKTIF


Posts : 73
Join date : 18/11/2010
Age : 22
Location : jerantut

PostSubject: Re: usrah   Fri 26 Nov - 18:51

ermm....usrah...usrah tu maksudnyerr keluarga kan?
hmm....bukan kolot masalahnyerr tetapi tiada kemantapan konsep usrah itu sendiri malah naqib dan naqibah kpd usrah juga kurang faham konsep usrah dan penyampaian kpd ahli usrah sekadar memenuhi syarat....

dan mengapa usrah dianggap kolot untuk di join oleh segelintir(hampir semua kot)
pelajar?kerana mereka menganggap usrah adalah suatu rutin dan prasyarat dalam sesebuah smka dan bukannya utk pghayatan khusus....

taaruf
takaful
tafahum...

ingat bukan?hmm....ini adalah rukun usrah..tetapi ada yg hayati?amalkan?
tiada!!sekadar berkumpul dan membaca dan menyampaikan silibus usrah badar...
sedangkan penubuhan usrah itu sendiri utk membina ikatan antara pelajar dan pelajar yang lain...

usrah!!!apa itu usrah??!!keluarga.....
so nye....kenalah buat macam ahli keluarga,berkongsi dan berkumpul bersama as a family.tiada sekatan form ataupun kelas mahupun umur antara ahli usrah.semuanya sama dan perhubungan sesama sendiri seperti adik abang dan ayah....

dan seterusnya...perhubungan sesama muslim dan memuliakan sahabat adalah perkara utama diterapkan dalam usrah.IKRAMUL MUSLIMIN

jika semua ini berjaya difahami dan konsep berjaya disampaikan..insyaallah...semua pelajar akan berasa seronok berada dalam usrah dan terus mengamalkan rukun usrah dalam kehidupan harian..dan tiada lagi perkataan KOLOT
Back to top Go down
View user profile
aliff
AKTIF
AKTIF


Posts : 42
Join date : 19/11/2010
Age : 22
Location : qelate

PostSubject: Re: usrah   Fri 26 Nov - 22:06

tahu mtlmat usrah..bkn skdr buat shj tnpa ad arh tju..
Back to top Go down
View user profile
aina kamil
AKTIF
AKTIF


Posts : 50
Join date : 19/11/2010
Age : 21
Location : Kota Bharu,Kelantan

PostSubject: Re: usrah   Fri 26 Nov - 22:14

assalamualaikum...

USRAH...kalau mengikut silibus usrah...pengenalan usrah adalah bab yang dikira bab yang first sekali dibincang dalam usrah...
Dan boleh dikatakan topik ini adalah paling mudah dan senang untuk disampaikan dengan menerangkan maksud

-TA'RUF
-TAFAHUM
-TAKAFUL

Itu dari segi luaran....

Namun adakah yang 'menerangkan' makna yang sebenar?? yang benar2 mengetengahkan konsep ini..
Ana rasa inilah masalahnya....Jadi usaha kita cuba menerapkan maksud yang sebenar usrah itu...
Pengisiannya adalah berdasarkan pengisian yang telah ditetapkan...Kita yang memainkan peranan..

Langkah yang boleh kita lakukan ialah rapatkan ukhuwah dengan mad'u di luar time usrah..

Ana harap pandangan ana ini dapat membantu...dan sama2 kita mantapkan usrah..
Back to top Go down
View user profile http://awannanobiru.blogspot.com
harith
AKTIF
AKTIF


Posts : 45
Join date : 26/11/2010
Age : 22
Location : kluang,johor

PostSubject: Re: usrah   Sat 27 Nov - 11:09

Assalamualaikumwarrahmatullahiwabarakatuhwaridhwanun~
ana stuju,,prtama skali kita btulkan niat kita..usrah ini anjuran siapa itu tdak pnting,apa yg pnting anda lkukan adlah lilahita'ala dn untuk mmbna sbuah kluarga
apbila dnamakn kluarga,kita prlu mnjdikan kluarga itu bhagia..dgn???
sprti kita di rumah yg mmpyai seorang yg mmimpin kluarga dgn pnuh ksih syang..
jadi klaw di hostel,adkah usrah kita ini hnya brlngsng di dlm surau kita???bgitulah yg trjdi skarang.
dn krana itu,aura usrah bhgia yg sbnr itu tdk mncul..dn niat kita jga akn brubah..utk mglakkan prkara itu trjadi ana cdngkan,,kita berusrah bukan shja di skolah atau hostel,mlah kita juga cuba berusrah diluar dari skola dn hstel..ushakan itu.aura usrah juga akan mulai trbntuk dgn sndri,dan phala drpd Allah akn kita capai.insyaallah.
Back to top Go down
View user profile
aina kamil
AKTIF
AKTIF


Posts : 50
Join date : 19/11/2010
Age : 21
Location : Kota Bharu,Kelantan

PostSubject: Re: usrah   Sun 28 Nov - 20:30

Assalamualaikum.
apa yang dicadang oleh saudara harith itu betul juga.Cuba buat usrah di luar kawasan sekolah atau hostel.Oleh itu,sedikit sebanyak menggambarkan bahawa usrah itu bersifat luas dan bukan sahaja aktiviti wajib di sekolah atau asrama...Bagi ana..isu kolot itu hanyalah timbul kepada orang yang tidak berfikiran luas..Well,tak boleh salahkan mereka yang kata kolot sebab mereka masih dalam pendedahan..

Ana rasa isu kolot ini boleh 'dihapuskan'..Contohnya, dengan bukti apa yang telah kita dengar semasa bernadwah baru-baru ini.Motivator bagi slot IKTIBAR KEHIDUPAN...masih ingatkan??
Beliau mengatakan beliau bukan budak sekolah agama,tetapi dengan USRAH,BELIAU DAPAT MENDALAMI ILMU AGAMA...Ini jelas membuktikan usrah memberi impak yang besar dalam kehidupan seseorang..Pada masa kini ana rasa perkataan USRAH itu tidak janggal lagi bukan sahaja pelajar sekolah agama malah pelajar sekolah menengah biasa.Kalau dilihat pelajar yg belajar oversea juga tak kiralah America ke, Australia ke...mana-mana ceruk dunia pun mereka terlibat dengan usrah...Dan ini membuktikan usrah bersifat UNIVERSAL...ana rasa malanglah kalau ada pelajar cakap usrah itu kolot..Dan apa yang ana ingin katakan budak yg kata usrah ini kolot dia yang kolot..
Back to top Go down
View user profile http://awannanobiru.blogspot.com
Wan Syahirah Wan Jafri
AKTIF
AKTIF


Posts : 37
Join date : 20/11/2010
Age : 22
Location : Taman Melati,Setapak,Kuala Lumpur

PostSubject: Re: usrah   Sun 28 Nov - 22:01

jazakahumullah atas perkongsian semua.. sangat bermakna.. ana bersetuju dgn pendapat semua.. jadikan usrah 2 universal.. ana rasa dalam memantapkan usrah ni,naqib dan naqibah usrah 2 sndiri perlu dimantapkan dulu supaya mereka mampu bawa ahli usrah dgn baik n dpat jdkan usrah 2 smthing universal..
Back to top Go down
View user profile http://durratul-islam.blogspot.com
harith
AKTIF
AKTIF


Posts : 45
Join date : 26/11/2010
Age : 22
Location : kluang,johor

PostSubject: Re: usrah   Mon 29 Nov - 1:07

usrah ni special,,namanya juga Arab special,bhasa quran,tp mngkin ade sstgh orng yg ingin mnukar nama nya menjadi 'keluarga'.bg ana,tdk payah hndk brsusah payah utk tkar namanya,krana nama itu sdah trbaek..usrah universal...usrah universal prlu kita capai.utk mmbntuk jati diri kita yg mantap dan mmbina ukhuwah islamiah yg baek dn mabrur..kalau kita lihat usrah ini lah yg menjdikan dri kita saling bersaudara,utk mnyempurnakan firman Allah dan sabda Nabinya..umat islam saling bersaudara cuma 'saudara' yg kita inginkan itu tdk mncapai puncak gunungnya..'feeling' prsaudaraan sesama Islam tahap ini amat lemah.prkara itu boleh kita tngani dengan mlkukan usrah shingga ke tahap universal.cuma prlukan cara dan tatacaranya shja.dan yg trpnting amalan yg brtrusan.bgaimana kita prlu mmprkuatkan usrah ini dgn mngamalkannya?jikalau kita mahu yg univrsal,kita sndiri kena mmpnyai satu sikap prmulaan prsaudaraan iaitu dgn 'salam'."Assalammua'laikumwarrahmatullah"pnggunaan kalimah salam ini brsifat universal..dan kita juga thu bhwa malaikat skarang pelik dn hairan dgn prgai manusia skrang ini,krana kita apbila bertmu dan brslisih dgn saudara kita tdk kira knal atau tdak knal,kita tdak mmberikan kalimah trsebut,"Assalammua'laikumwarrahmatullah".pendekatan prtama utk mncapai usrah yg brsifat universal ini ialah dgn salam,jadi marilah kita sama-sama bertungkus lumus mnerjah dan mndaki hngga ke puncak gunung usrah yg dmana suatu hari nanti malaikat tdak akan brasa pelik dan hairan kpd kita.capaikan matlamat usrah universal yg sempurna.
wallahua'lam~
Back to top Go down
View user profile
asri yussof
AKTIF
AKTIF


Posts : 39
Join date : 26/11/2010
Age : 22
Location : Pasir mas kelantan

PostSubject: Re: usrah   Mon 29 Nov - 17:44

terima kasih kepada mereka yang memberi pandangan,dan cadangan tentang perbincangan kita.....jadi ana harapkan kepada semua yang telah postkan komen atas perbincangan kita ini,,,agar dapat mengamalkan kepada sek2 sep2 enta/enti......ingatlah semua

"USRAH TUNJANG TARBIAH"
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: usrah   Today at 22:28

Back to top Go down
 
usrah
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
NKI SMKA :: PERBINCANGAN UMUM-
Jump to: