NKI SMKA
Sila daftar untuk masuk ke laman ini.Anda bukan ahli web nki?Tidak mengapa,teruskan melayari..Namun seeloknya daftar(register) dahulu.Laman web ini terbuka kepada semua pelajar smka,tidak mengira apa jua status anda disekolah.Wallahuallam

NKI SMKA

Laman yang menyatukan semua pelajar smka seluruh Malaysia dalam membina satu keutuhan ukhwah yang membawa ke syurga.Insyaallah..
 
HomePortalCalendarFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (Al-Baqarah : 216) "Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." (Al-Baqarah : 286)
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar
KALENDER
iluvislam
iluvislam
Latest topics
» Di mana hilangnya personaliti pelajar sekolah agama?
Tue 9 Oct - 18:51 by yusra

» krang kyakinan diri..
Tue 9 Oct - 18:46 by yusra

» impian
Tue 9 Oct - 18:39 by yusra

» Layakkah aku?? buangkan sahaja...
Thu 19 Jan - 23:31 by Diya Sena

» Syukran
Fri 6 Jan - 23:46 by uckiller

» Lagu Nadwah~
Wed 14 Dec - 19:46 by myra dyla

» NKI WALLPAPER 2
Mon 7 Nov - 23:43 by farah

» Legasi Kepimpinan
Fri 5 Aug - 23:26 by ahmad amin idris

» Ayuh Amilin
Thu 21 Jul - 11:06 by hUrUn aIn

Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 19 on Fri 19 Nov - 22:48
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of NKI SMKA on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of NKI SMKA on your social bookmarking website

Share | 
 

 Dai'e atau Daki??

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Wan Syahirah Wan Jafri
AKTIF
AKTIF


Posts : 37
Join date : 20/11/2010
Age : 22
Location : Taman Melati,Setapak,Kuala Lumpur

PostSubject: Dai'e atau Daki??   Sat 20 Nov - 21:50

[daripada laman web iluvislam.com]

Dakwah ialah satu kewajipan dan satu kemulian bagi umat ini. Tugas menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran ini adalah sebaik-baik kerja yang ditugaskan kepada kita.

Setiap orang telah Allah meletakkan penghargaan sebagai khaira ummati iaitu sebaik-baik umat,hanya kerana tugas dakwah ini.

Firman Allah SWT, maksudnya:

"Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman)." (Surah Ali-Imran: Ayat 110)

"Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta ia sendiri mengerjakan amal yang salih, sambil berkata: "Sesungguhnya aku adalah dari orang- orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah)!" (Surah Fussilat:Ayat 33)

Apakah itu dakwah?

Dakwah ialah mengajak kepada kebaikan dan menghalang daripada kerosakan. Dakwah juga banyak pecahan dan bentuk-bentuknya. Cukuplah untuk kita faham bahawa dakwah itu hukumnya wajib kpd setiap individu dgn tahap yg berbeza-beza.

Dai bukan Daki

Sesuatu yang menyayat hati dan telah lama saya pendam dalam-dalam. Biarlah saya ceritakan supaya ia menjadi iktibar. Saya terkilan dengan beberapa kelompok manusia yang kononnya melaksanakan dakwah, melaksanakan amar makruf nahi mungkar tapi dalam masa yang sama mereka tertinggal satu elemen yang sangat penting dalam berdakwah. Peristiwa ini berlaku kepada kenalan saya sendiri. Dia hebat. Dalam banyak perkara, saya kagum dengan dia. Cuma saya terkilan dengan tindakan melulunya dalam melabel manusia dengan gelaran yang buruk. Tiada sifat berbaik sangka.

Kesilapan Kita

Kita jahil. Oleh itu, kira perlu mempelajari ilmu. Kita tidak sedar, bahawa tugas kita hanyalah menyeru manusia kepada kebaikan, bukannya melaknat manusia. Apa yang terjadi, si dai itu marahkan sahabatnya yang kononnya suka mencarut, lalu tanpa berfikir panjang sahabat itu dilabel sebagai syaitan lalu dihebahkannya pula. Apa kurangnya dia dengan syaitan? Hanya tahu memalukan orang lain sahaja!

Tembok Kebencian

Saya pasti ini adalah salah satu punca mengapa golongan yang menyeru kepada kebaikan dibenci. Mereka bukan dibenci kerana tanggungjawab Islam, sebaliknya dibenci kerana kecurangan mereka, menjual nama Islam dengan nafsu. Ramai daripada kita yang menegur, berdakwah dan menasihat kerana kepentingan peribadi seperti mahu dipandang mulia oleh orang lain.

Ada. Saya sangat pasti mengenai kewujudan golongan ini. Lebih-lebih lagi di laman sosial atau di blog. Dia akan menghentam orang itu habis-habisan, melabelnya dengan label yang keji kerana mahu menunjukkan dirinya baik. Tidakkah kita sedar, bahawa Iblis yang pernah menjadi penghulu para malaikat dihalau keluar dari syurga kerana ucapan keramat, "Ana khairun minhu," maksudnya "Aku lebih baik daripada dia!"

Bersangka Baik

Husnudzon. Semua orang tahu. Tahu sebut, tahu berhujah tetapi tidak tahu mempraktikkannya. Bersangka baiklah sesama makhluk. Mungkin orang yang kita tegur itu, hari ni dia tidak mahu dengar, tapi jangan sesekali kita mencanangkan keburukannya.

Pada zaman Rasulullah dahulu, Rasulullah telah menyenaraikan 360-370 nama orang munafik dan ia adalah rahsia. Ia adalah rahsia! Sedangkan Rasulullah pun merahsiakan nama orang munafik, apakah kita lebih mulia daripada Rasulullah untuk menyatakan si polan itu syaitan dan si polan itu orang yang tertutup hatinya?

Hikmah Kebijaksaan

Allah berfirman maksudnya: "Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui akan orangyang sesat daripada jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah pertunjuk."(Surah An-Nahl: Ayat 125)

Apa yang kita faham tentang hikmah? Ibn Khatsir menafsirkan hikmah itu dengan kemampuan seseorang menerima teguran kita. Kalau orang tua, tegurlah dengan cara orang tua. Kalau kawan-kawan, tegurlah dengan cara kawan.
"Jika kamu menegur saudaramu dalam sembunyi (face to face), maka kamu telah menjalankan tanggungjawabmu, sebaliknya jika kamu menegurnya di khalayak umum, maka kamu telah membogelkannya di depan orang ramai."
Imam Syafie

Keburukan orang lain bukannya bahan untuk dijadikan senda tawa, atau topik umpatan, sebaliknya keaiban orang lain harus kita pelihara. Jika dia sudah insaf, Alhamdulillah. Jika masih belum insaf, teruskan berusaha. Itu saja.

Menanam Bunga

Bagi saya, orang yang berdakwah ini sama seperti orang yang menanam bunga. Ini bukan kerja yang hasilnya ekspres. Kita tidak boleh mengaharap bahawa jika hari ni kita dakwah, esok dia akan berubah. Tidak sama sekali! Sama seperti orang menanam bunga, kerjanya takkan selesai dengan hanya menyemai benih. Dia perlu menyiram, membaja dan melindungi pokok daripada serangan serangga perosak.

Dakwah juga memerlukan kita perlu dekati mad'u hari-hari. Nasihat setiap hari. Sayang pun setiap hari. Dan itu terlaksana jika kita hubungan persahabatan kita dengan mereka baik. Usah kita mudah melaknat pokok yang belum berbunga, kerana itu mungkin tanda bajanya masih kurang, airnya tidak cukup, atau mungkin persekitarannya tidak sihat. Siapa tahu? Atau mungkin juga kerana Tuhan memang tidak mahu dia tumbuh berbunga, siapa boleh bantah?

Kesimpulan

Harus kita ingat, kewajipan kita ialah menegur kesalahan, menasihati kekurangan dan mencegah kemungkaran. Allah tidak menyuruh kita mengumpat apatah lagi mencanang keburukan orang lain. Persaudaraan Islam itu perlu dijaga bahkan asas dalam berdakwah ialah kasih sayang. Jangan lagi menegur kerana benci atau dendam. Tegurlah kerana sayang.

Jangan membenci pelaku maksiat, sebaliknya benci hanya kepada maksiat yang dilakukan. Akibat jahil dan tidak berhikmah, orang lain bukan sahaja menjadi semakin jauh daripada Islam sebaliknya membenci Islam. Siapa yang mahu bertanggungjawab di atas perkara ini? Kita selalu mengina orang lain kerana kesilapan yang dilakukannya, tapi pernahkah kita mendoakan mereka? Adakah kita dai atau daki?
Back to top Go down
View user profile http://durratul-islam.blogspot.com
Hafiz Hafifi
SANGAT AKTIF
SANGAT AKTIF


Posts : 73
Join date : 18/11/2010
Age : 22
Location : jerantut

PostSubject: Re: Dai'e atau Daki??   Sat 20 Nov - 22:06

hmm..moralnya jangan putus asa......
kta berdakwah ini bagaikan menanam pokok yg baik...
sudah tntu kta sudah mnntukan baka yang baik,baja yang baik serta penjagaan yang baik...
yg kita x tau baik atau tidak adalah buahnya(hasil)...buah bergantung kpd Pencipta nk mnntukan cntik atau buruk.....
faham bukan?...wallahualam
Back to top Go down
View user profile
yusra
SANGAT AKTIF
SANGAT AKTIF


Posts : 75
Join date : 01/12/2010
Age : 22
Location : kuantan

PostSubject: Re: Dai'e atau Daki??   Wed 15 Dec - 0:27


Sebenarnya tiada musuh dalam dakwah. Musuh itu adalah dari dalam diri kita sendiri. Lemahnya kita dalam dakwah bukan kerana dominannya musuh kita, tetapi puncanya adalah kita. Jadi mengapa perlu kita menuding jari kepada musuh dan rasa tergugat.

Cepat putua asa, banyak mengeluh, tak nak bersusah payah, tak mahu berkorban, tak ada kerjasama, tak tahu prioriti,suka mengata org, suka menyalahkan org, suka bergantung kepada orang lain, tak ada inisiatif sendiri - itulah kita.

Lemahnya kita kerana malas. Lemahnya kita kerana maksiat. Lemahnya kita kerana kita tidak mengaplikasikan apa yang kita belajar.

Kita X sempurna.. ana x sempurna.. tiada siapa yg sempurna.. tapi kita blh berusaha dan kena berusaha
aplikasikanlah apa yg tlh kita blajar.. insya allah
sama2lah kita berusaha Smile

Back to top Go down
View user profile
islam_devotees



Posts : 4
Join date : 13/12/2010
Age : 22
Location : Marang, Terengganu

PostSubject: Re: Dai'e atau Daki??   Wed 15 Dec - 10:23

Assalamualaikum wbt...

Sebagai seorang da'ie, kita seharusnya menggunakan pendekatan yang betul utk membawa seseorang ke jln yang diredhoi ALLAH....

Gunakan kelembutan dan bukannya kekerasan..
Lebihkan pujukan bukannya sindiran....
Pujian dan bukannya kejian...

Pada pendapat saya....
Cara yang terbaik, da'wah mesti disebarkan dgn pnuh kasih sayang dan kelembutan...
Seperti kisah As-Syahid Imam Hassan Al-Banna....
Suatu hari, beliau telah pergi ke sebuah disko... Beliau telah meminta izin drpd tauke disko tersebut utk berucap hanya selama 5 minit... Dan Alhamdulillah, diizinkan...

Setelah 5 minit beliau menyampaikan da'wah dgn pnuh kasih sayang dan kelembutan....
Penghuni disko tersebut tersungkur lalu menangis....
Tengok! Hebat kan?? I love you

mcm mane tu??? Question
5 minit je...

sebab tu kene ada AURA...
Like a Star @ heaven

dgn adanya aura yg kuat, ape pon yang kita sampaikan LILLAHI TAA'LA,
insyaALLAH BIIZNILLAH, akan diterima dgn hati terbuka I love you


Mcm mana nk bina AURA???
Stakat yang saya tahu...
Ukhwah dgn ALLAH... HablumminaALLAH..
QIAMULLAIL
Like a Star @ heaven

stakat itu saje..
Wallahu A'lam...

Very Happy flower flower


Last edited by islam_devotees on Wed 15 Dec - 10:42; edited 2 times in total
Back to top Go down
View user profile
ahmad amin idris
SANGAT AKTIF
SANGAT AKTIF


Posts : 97
Join date : 18/11/2010
Age : 22
Location : Kuala Lipis

PostSubject: Re: Dai'e atau Daki??   Thu 16 Dec - 10:09

"Mereka Semua Syaitan"
"Kita adalah Malaikat"
Siapakah kamu untuk menuduh sedemikian rupa??
Adakah kamu merasa kemuliaan terletak pada diri kamu?
Menghukum mereka dengan kata-kata..
Kelak berbalik kepada si pelaku...
Back to top Go down
View user profile
amna qatrunnada
HAMPIR AKTIF
HAMPIR AKTIF


Posts : 24
Join date : 19/11/2010
Age : 22
Location : marang,trg

PostSubject: Re: Dai'e atau Daki??   Sat 1 Jan - 23:36

kita tk patut menuduh seseorg hanya disbbkn ksilpnnya...mungkin dia tsilap lgkah...kita sbagai dai'e sptutnya menunjukkn jln yg betul kpd org yg mbuat silap bukannya menuding jari kat mereka...
Back to top Go down
View user profile
ahmad amin idris
SANGAT AKTIF
SANGAT AKTIF


Posts : 97
Join date : 18/11/2010
Age : 22
Location : Kuala Lipis

PostSubject: Re: Dai'e atau Daki??   Sat 15 Jan - 15:41

AKU HANYALAH PENYAMPAI...
AKU BUKANLAH PENGHUKUM...

sematkan dalam hatimu sahabat...
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Dai'e atau Daki??   Today at 22:32

Back to top Go down
 
Dai'e atau Daki??
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
NKI SMKA :: TAZKIRAH-
Jump to: