NKI SMKA
Sila daftar untuk masuk ke laman ini.Anda bukan ahli web nki?Tidak mengapa,teruskan melayari..Namun seeloknya daftar(register) dahulu.Laman web ini terbuka kepada semua pelajar smka,tidak mengira apa jua status anda disekolah.Wallahuallam

NKI SMKA

Laman yang menyatukan semua pelajar smka seluruh Malaysia dalam membina satu keutuhan ukhwah yang membawa ke syurga.Insyaallah..
 
HomePortalCalendarFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (Al-Baqarah : 216) "Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." (Al-Baqarah : 286)
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar
KALENDER
iluvislam
iluvislam
Latest topics
» Di mana hilangnya personaliti pelajar sekolah agama?
Tue 9 Oct - 18:51 by yusra

» krang kyakinan diri..
Tue 9 Oct - 18:46 by yusra

» impian
Tue 9 Oct - 18:39 by yusra

» Layakkah aku?? buangkan sahaja...
Thu 19 Jan - 23:31 by Diya Sena

» Syukran
Fri 6 Jan - 23:46 by uckiller

» Lagu Nadwah~
Wed 14 Dec - 19:46 by myra dyla

» NKI WALLPAPER 2
Mon 7 Nov - 23:43 by farah

» Legasi Kepimpinan
Fri 5 Aug - 23:26 by ahmad amin idris

» Ayuh Amilin
Thu 21 Jul - 11:06 by hUrUn aIn

Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 19 on Fri 19 Nov - 22:48
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of NKI SMKA on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of NKI SMKA on your social bookmarking website

Share | 
 

 renungkanlah ya muslimah...

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
yusra
SANGAT AKTIF
SANGAT AKTIF


Posts : 75
Join date : 01/12/2010
Age : 22
Location : kuantan

PostSubject: renungkanlah ya muslimah...   Mon 13 Dec - 14:21


"I'm not a girl, not yet a woman.." ~ tulisan buat wanita-wanita yang masih muda, remaja perempuan, pelajar seperti saya.

Beberapa perkara untuk kita renungi dan bermuhasabah..

# Wanita kerap meminta, tapi terlalu kurang memberi dan berbagi.

# Wanita selalu mengharap dan meminta untuk dibimbing tapi sebenarnya tak bersedia langsung untuk dididik atau dibimbing. Bila ditegur, merajuk. Sekali ditegur, salah yang sama tetap diulang.

# Wanita bilang sedia ditarbiah, tapi bila dimarahi atau ditegur sedikit sahaja, sudah mula mendengus dan lantang melawan. Kena marah sikit pun dah nak merungut.

# Wanita sering mengharapkan perhatian, tapi tak pernah memberikan perhatian.

# Wanita sering mahu hatinya difahami, tetapi tidak pernah cuba untuk memahami.

# Wanita mudah tertipu, mudah percaya. Mudah terpengaruh dengan ajaran yang ber'semangat' tanpa meletakkan ilmu sebagai prioriti.

# Wanita sering emosi, jarang memuliakan akal dalam tindak tanduk. Marah dan ego tidak kena pada tempat, mengerikan.

# Wanita sering menurut keinginan dan tunduk pada hawa nafsu, menghabiskan wang ke arah perkara yang sia-sia, material duniawi dan kecantikan yang berlebih-lebihan. Bukan untuk buku dan kitab agama.

# Wanita tidak sanggup korbankan masa dan tenaga untuk dakwah, hanya beralasan mereka lemah serta tak mampu bersendiri, terlalu banyak beralasan!.

# Wanita, sering mendera pandangan lelaki. Keluar rumah dengan pakaian yang ketat mengikut tubuh badan macam sarung nangka, rambut mengerbang, dan skirt pendek. Make-up macam pelakon opera Cina.

# Wanita, suka bersangka-sangka. Hatinya penuh kekeliruan dan prasangka negatif, memandulkan keupayaannya untuk bersifat lebih matang dan terbuka.

# Wanita, bila diberi tanggungjawab dan amanah, sering merungut dan berbicara, sampai mati pun, kerja takkan pernah jalan.

# Wanita, suka fokus pada hiburan dan perkara yang sia-sia, di mana kau buang ilmu agama untuk memandumu dan amal sebagai pengisi waktu mudamu?

#Wanita, suka berbelanja untuk kepentingan diri, jarang sekali bersedekah atau memberikan infaq.

# Wanita, dan dot dot dot....

Beberapa kesilapan yang kerapkali ditemukan pada wanita muda yang masih bertenaga, masih bersemangat waja, masih produktif, masih mampu dan masih kuat~ yang perlu dibetulkan. Sebelum kita melangkah ke medan yang lebih memerlukan pengorbanan, kebijakan akal dan keseriusan di masa depan. Wanita, bangkit dan berjuanglah melawan kelemahanmu tanpa banyak alasan! Anda mampu mengubahnya~

Back to top Go down
View user profile
tenab



Posts : 2
Join date : 24/12/2010
Age : 22
Location : tampin,nsdk

PostSubject: Re: renungkanlah ya muslimah...   Fri 24 Dec - 20:06

sye nak tanye satu soaln....macam mne nak buat hati kte jd lbeh tabah dalm mengharungi kehidupan seharian yg x slalu nya indah....perempuan mudah menangis...macam mne nak kurang kan tanggisan itu???
Back to top Go down
View user profile
aina kamil
AKTIF
AKTIF


Posts : 50
Join date : 19/11/2010
Age : 21
Location : Kota Bharu,Kelantan

PostSubject: Re: renungkanlah ya muslimah...   Fri 24 Dec - 21:59

Assalamualaikum...syukran...satu perkongsian dan peringatan yg baik untuk muslimah... Very Happy

BUKA MATA,
BUKA HATI,
BUKA MINDA...

Tenab : TABAH...TABAH MENGHARUNGI KEHIDUPAN SEHARIAN YANG TAK SELALUNYA
INDAH....

Kehidupan yang tak selalunya indah menjadi 'pakej' untuk tabah....Ini bermakna kita ditarbiah untuk menjadi seorang yang tabah berdasarkan kesusahan,kepayahan,kesulitan yang kita alami...Alhamdulillah kerana kita dikurnia 'pakej' untuk menjadi seorang yang tabah dan sabar..Dan ini amat besar di disisi Allah SWT...Setiap perkara ada hikmah.. Smile

Pengalaman yang susah itu telah melatih kita untuk menjadi tabah....Orang kata belajar daripada pengalaman...Tetapi tidak ramai yang faham apa yang dimaksudkan..maksud ana,
kita dah belajar menjadi tabah dan Insya-Allah kita akan menjadi lebih tabah dalam menghadapi kesusahan...Semoga Berjaya! Peringatan ini juga untuk ana... ^_^
Back to top Go down
View user profile http://awannanobiru.blogspot.com
ahmad amin idris
SANGAT AKTIF
SANGAT AKTIF


Posts : 97
Join date : 18/11/2010
Age : 22
Location : Kuala Lipis

PostSubject: Re: renungkanlah ya muslimah...   Fri 24 Dec - 23:40

assalamualaikum...
Bagaimana hendak tabah dalam kehidupan..
Haha.persoalan yang sering terbit dari benak..
Maaf kepada banat ye..walaupun ana banin..ingin berkongsi sedikit
pengalaman dan ilmu..

Apabila berbicara tentang ketabahan dalam kehidupan..Ana lebih berminat untuk membawa kita berbalik kepada asal (back to basic)..Seperti kata sahabat seperjuangan Aina Kamil..
Kehidupan beserta pakej...
Ya, memang tidak dinafikan bahawa kehidupan kita tidak akan terlepas dari mehnah dan tribulasi.Dan ia memerlukan pengorbanan dan ketabahan yang besar untuk menghadapinya..
Tetapi bagaimana??
Dalam kehidupan, setiap perkara yang berlaku tidak mesti tidak berkait rapat antara satu sama lain.Contohnya, mehnah berkait dengan ketabahan dan ia berlaku dalam kehidupan seseorang yang digelar daie..Seperti yang dimaklumkan, setiap perkara yang berlaku berkait rapat antara satu sama lain.Sonye, pasti ade yang menyambung perkara-perkara ini...
Apakah perkara tersebut??Perkara yang menyambungkan mehnah, tabah, kehidpan dan natijahnya muslim dan mukmin bertaqwa...Adakah ia mudah untuk mendapatkannya..
Seringkali perkara inilah yang sering dilupakan..
So, ana dalam berbicara lebih terdorong kepada hubungan dua hala dan lebih suka mendengar pendapat...So your opinion..What is IT???


Idea
Back to top Go down
View user profile
yusra
SANGAT AKTIF
SANGAT AKTIF


Posts : 75
Join date : 01/12/2010
Age : 22
Location : kuantan

PostSubject: Re: renungkanlah ya muslimah...   Sat 25 Dec - 0:16

waalaikumussalam....
tiada siapa yg terlepas dr ujian... ujian itu dtgnye dr ALLAH, nak menguji sejauh mane keimanan seseorg hambanye itu (termasuklah kita).. bagaimana kita lalui ujian tu dan bolehkah kita bertahan dgn ujian tersebut? ALLAH takkan bagi ujian tu kalu kita tak mampu nak handle... utk menghandle ujian tu kita ade mcm2 jln, kalu kite pandai pilih jlnnya maka natijahnya pun baiklah.. jadinya, pndpt ana, yg menghubungkan semua itu adlh pd prmulaannya... bagaimana kita menghandle sst ujian tu...
andaikata kita x tau sgt nak wat camne... dah tanya org kat situ kat sini tp x dpt juga kembalilah kpd al quran dan as sunnah Smile
just my opinion... Smile Smile Smile
Back to top Go down
View user profile
ahmad amin idris
SANGAT AKTIF
SANGAT AKTIF


Posts : 97
Join date : 18/11/2010
Age : 22
Location : Kuala Lipis

PostSubject: Re: renungkanlah ya muslimah...   Sun 26 Dec - 21:30

ermm..good opinian..
sebenarnya, bagi ana, perkara yang menyambung semua2 di atas x laen x bkan hanyalah IMAN...Iman Adalah Paksi...dengan iman, orang beriman dikatakan pelik...kerana apa??
kerana redhonya dalam musibah...kerana syukurnya dalam nikmat..
Terus terang ana katakan bahawa kebanyakan masalah yang timbul dan ana khususkan di sini ialah pemimpin adalah berkaitan dengan iman..Masalah down tidak akan muncul jika pemimpin tersebut tahu konsep dakwah sebenarnya...Masalah lari dari jemaah tidak akan menjengah di tingkap2 jemaah jika takrifan jemaah sebenarnya menusuk dalam hati para pemimpin..
Maka, akan timbullah persoalan2 tersebut antaranya "kami dah bagi takrifan tersebut @ kami dah bagitahu diorang asas2 jemaah @ kami dah banyak kali dalam perjumpaan tapi same jee"..Di sini kita perlu meniliti sesuatu yakni iman..Adakah kita cuba untuk cas iman kita atau sesama jemaah.
Jika iman settle.settlelah segalanya...kerana iman adalah paksi dalam kehidupan sebagaimana solat dalam agama..solatu 'imaduddin..Sebagaimana tiang dalam sesebuah bangunan...

~Wallahu'alam, segala kekhilafan mohon tegur~
Back to top Go down
View user profile
Siti Amirah Ajlaa



Posts : 1
Join date : 05/05/2011
Age : 21

PostSubject: Re: renungkanlah ya muslimah...   Thu 5 May - 17:32

Salam ukhwah..ana baru sahaja disini..harap dpt berkongsi ilmu..
Back to top Go down
View user profile
aina kamil
AKTIF
AKTIF


Posts : 50
Join date : 19/11/2010
Age : 21
Location : Kota Bharu,Kelantan

PostSubject: Re: renungkanlah ya muslimah...   Sat 4 Jun - 16:39

Assalamualaikum..

Siti Amirah : hye...welcome2...lagi ramai lagi bagus.... Very Happy ,lagi banyak ilmu dan perbincangan..

My opinion is same with ahmad amin idris
IMAN....Semuanya bermula daripada Iman....Kalau Iman ada,sudah tentu segalanya boleh diatasi...Kerana apa?? Kerana KEYAKINAN YANG TEGUH terhadap Allah SWT....

Cuba kita lihat....Umat Islam pada zaman dahulu,bilamana mereka pergi berperang walaupun bilangan mereka sedikit berbanding dengan pihak musuh,mereka tetap gah,hebat seperti singa...( balaghah...^_^ ) Malah kejayaan berpihak kepada mereka...

Kerana apa?? Kerana IMAN MEREKA YANG MANTAP....

Jadi,semuanya bermula daripada Iman....Sejauh mana keyakinan kita terhadap Allah SWT..Contohnya,masa nak hadapi exam,kalau kita terlalu gugup dan memikirkannya,semuanya boleh diatasi dengan keyakinan terhadap Allah SWT...Insya-Allah....

Banyak lagi cabaran yang akan kita hadapi...dan ia mengajar kita erti sebenar kehidupan...Life will not great without obstacles...

Wallahualam....

Back to top Go down
View user profile http://awannanobiru.blogspot.com
Sponsored content




PostSubject: Re: renungkanlah ya muslimah...   Today at 6:17

Back to top Go down
 
renungkanlah ya muslimah...
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
NKI SMKA :: TAZKIRAH-
Jump to: