NKI SMKA
Sila daftar untuk masuk ke laman ini.Anda bukan ahli web nki?Tidak mengapa,teruskan melayari..Namun seeloknya daftar(register) dahulu.Laman web ini terbuka kepada semua pelajar smka,tidak mengira apa jua status anda disekolah.Wallahuallam

NKI SMKA

Laman yang menyatukan semua pelajar smka seluruh Malaysia dalam membina satu keutuhan ukhwah yang membawa ke syurga.Insyaallah..
 
HomePortalCalendarFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (Al-Baqarah : 216) "Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." (Al-Baqarah : 286)
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar
KALENDER
iluvislam
iluvislam
Latest topics
» Di mana hilangnya personaliti pelajar sekolah agama?
Tue 9 Oct - 18:51 by yusra

» krang kyakinan diri..
Tue 9 Oct - 18:46 by yusra

» impian
Tue 9 Oct - 18:39 by yusra

» Layakkah aku?? buangkan sahaja...
Thu 19 Jan - 23:31 by Diya Sena

» Syukran
Fri 6 Jan - 23:46 by uckiller

» Lagu Nadwah~
Wed 14 Dec - 19:46 by myra dyla

» NKI WALLPAPER 2
Mon 7 Nov - 23:43 by farah

» Legasi Kepimpinan
Fri 5 Aug - 23:26 by ahmad amin idris

» Ayuh Amilin
Thu 21 Jul - 11:06 by hUrUn aIn

Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 19 on Fri 19 Nov - 22:48
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of NKI SMKA on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of NKI SMKA on your social bookmarking website

Share | 
 

 hanya Dia yang mengetahui

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
shauqi shams
BIASA
BIASA


Posts : 15
Join date : 29/11/2010
Age : 22

PostSubject: hanya Dia yang mengetahui   Tue 30 Nov - 10:43

Jam dinding berdeting beberapa kali. Pukul 3 pagi. Entah kenapa aku terbangun dari tidur yg lena. Kutatapi wajah 'sahabat' akrabku sedalam-dalamya. Ku belai perlahan rambut ikalnya yg yg menutupi wajahnya... Kau cantik sayang.., bisikku perlahan. Tanpa disedari, usia perkahwinan kami telah mencecah tahun yg kelima. Namun kami masih belum dikurniakan
cahaya mata sebagai penyeri kebahagiaan ini. "Ya Allah kurniakanlah kepada kami seorang anak. Walaupun, cuma seorang . Itulah doa yang sering ku panjatkan kepada Ilahi dalam setiap sujudku. Kami telah disahkan oleh doctor pakar bahawa kami berdua adalah normal. Pelbagai ikhtiar telah kami usahakan. Mungkin benar apa yang dikatakan doktor dua thn lalu;
"Bersabarlah, mungkin anda berdua sedang diuji Tuhan. Teruskan usaha dan berdoalah. Mudah- mudahan dimakbulkan doa anda berdua.. "Apakah hikmah yang tersembunyi di sebalik semua ini. Aku yakin, Allah menyimpan hikmah ini untuk kuketahui suatu ketika
kelak....Pasti!
"Huda....bangun.,...jom kita solat." Kugerakkan bahu isteriku perlahan. Dia mengeliat....Aku tersenyum melihat wajahnya yg keletihan.. Letih meguruskan rumahtangga ditambah pula kesibukannya sebagai pengusaha Taman Didikan Kanak-Kanak. Tentu dia penat melayan karenah 'anak-anak'nya... Ahh. Aku sayang padamu Huda.. Akhirnya, aku bangun sendiri.
Aku tenggelam dalam solat malamku yg panjang..Dan seperti biasa aku tak pernah lupa memanjatkan doa sebagaimana dalam firman Allah..(al A'raaf : 189) yg
bermaksud :
“ ya Allah jika engkau memberi kami anak yg soleh, tentulah kami termasuk orang-orang yg
bersyukur"..
Jam berbunyi empat kali. Aku mengakhiri solat witirku dan ketika salam kedua ku dapati Huda dah berada dibelakangku.. Wajahnya masam, merajuklah tu. Kurenung wajahnya dengan riak lucu.
" Kenapa ni.? Muncungya mulut.." usikku dalam nada separuh berbisik.. Semakin
menjadilah rajuknya.
"Kenapa abang tak kejutkan Huda.? "Protesnya...Aku tersenyum cuma.
"Dah, abang tengok cik adik letih sangat..bukan tak kejut tapi cik adik sayang yang tak sedar.."
Akhirnya Huda mengalah, tapi bersyarat.. Jangan tidur sampai dia selesai solat alam
."Baiklah tuan puteri,
saya yang menurut perintah." Usikku lagi. Huda tersenyum lebar mendengar usikanku.. Serentak dengan itu jarinya yang mungil bertindak menggeletek pinggangku. Dia kemudianya berlalu dengan wajah yang melucukan. Petang itu, sambil kami menikmati minum petang, Huda
memecahkan kedamaian itu dengan ungkapan :
"Abang.....nikah jelah satu lagi". Dengan nada yang bersahaja.. Aku tersentak. Aku memang amat mengharapkan keturunan. Kan Rasulullah berbangga umatnya ramai..! Tapi hingga saat ini aku belum mampu membahagikan cintaku pada wanita lain. Walaupun Islam tidak pernah menghalang poligami apatah lagi dengan keadaan yang kami alami sekarang ini, sanggupkah aku
memikul bebanan ini?
"Hai. Tak takut cemburu ke..? Umpanku pula. "Cemburu..... emmm itukan memang fitrah
manusia bang.. takkan Huda tak cemburu. Aisyah pun cemburu pada Khadijah, tapi masalahnya sekarang, kalau abang kawin satu lagi, kan Huda boleh tumpang kasih anak dari isteri abang..?”hujahnya panjang lebar.
"Hai.. Takkan tak cukup lagi 'anak-anak' di tadika..? “
"Abang niii.. Itu lain. Itu bukan dari zuriat abang.”
"Macam mana kalau isteri kedua abang juga tak boleh melahirkan zuriat..?" umpanku lagi.. "Kahwin satu lagi.."
"Kalau tak dapat anak juga,..?" Usikku terus.
"Nikah lagi..kan boleh sampai empat..!" Jawab Huda
dalam nada semakin kendur.
"Huss.. Huda ! Jangan merepeklah . Abang tak mampu mencontohi Ibrahim bapa Ismail.. berilah peluang abang meneladani Zakaria bapa Yahya.." Kutamatkan dialog ini seolah-olah marah kepadanya.. Kudakap erat Huda... ada titisan panas yg membasahi dadaku..
Hari ini ulang tahun perkahwinan kami yang ke tujuh... Umurku sudah merangkak 33tahun... Uban di kepalaku sudah meningkat bilanganya... Berbanding ketika awal pernikahan bilangannya belum sampai sebelah tangan, beritahu Huda kepadaku.. Sehingga ke saat ini Allah belum kurniakan kami rezeki, seorang anak. Tapi cintaku pada Huda masih seperti dulu. Tak pernah pudar. Hidangan istimewa disediakan Huda hari ini.. Ada bungkusan hadiah
comel di meja hidangan. Huda menarik lenganku.. Dengan nada manja sambil berkata..: "Selamat menyambut ulang tahun perkahwinan kita.." Begitu teratur kalimah itu dibisikkan ke telingaku. Sambil mataku mencuri pandang hadiah di atas meja. Ada sampul surat yang berlogo hospiatl terkenal di ibu kota. Tanganku segera ingin mencapai sampul tersebut. Huda
dengan pantas menghalangya.
"Makanlah dulu kek coklat yang Huda buat! Abang ni tak sabarlah.." Protes Huda separuh merajuk.
"Oklah sayang." Ku pendamkan rasa ingin tahuku lalu ku ambil pisau yang dihulurkan.. "
Bismillahirrahmanirrahimm.. ku potong kek istimewa itu. Kami berbalas suapan.. Dengan perlahan-lahan aku mengambil sampul surat dari tangannya tadi.. "Subhanallah..Maha suci Allah,..Tuhan sekelian alam..!!" Huda hamill..!! Masya Allah.. Setelah sekian lama penantian ini! Seketika aku tersungkur sujud. Airmataku mengalir deras. Kurangkul Huda seerat-eratnya. Airmataku terus mengalir seolah-olah tak akan henti tika ini,..tangisan SYUKUR..!
"kenapa jumpa doctor tak bagitau abang..?" Tanya ku seperti memprotes..
“Kalau beritahu tak surprise lahhh." Jawab Huda selamba.. Tiba-tiba aku rasa bersalah.. Sejak akhir2 ini Huda ada mengadu sakit kepala dan rasa kurang selera makan.
Kusangka dia terlalu letih menguruskan cawangan tadikanya yang baru.. Ditambah pula dgn
kesibukanku di pejabat dan 'kewajipan saham akhirat'. Aku benar2 lupa membawanya ke klinik. Sungguh..!! Aku benar-benar rasa bersalah.. Sejak berita itu diterima kesihatan dan aktiviti Huda menjadi perhatian utamaku. Segala hajatnya kupenuhi. Aku tak benarkan dia memandu sendiri dan bercadang mengupah driver utk kemudahannya. Aku minta supaya dia mengurangkan semua aktivitinya.. Namun Huda tak bersetuju.. Katanya, janganlah terlalu manjakan dia.. Biarkan dia menjadi ibu yang 'luarbiasa' Ibu yang akan melahirkan anak yang 'luarbiasa' ketika aku ttp meminta dia memenuhi hasratku.. dia berkhutbah panjang.
"Abang sayangg...abang kata nak jadi seperti Zakaria bapa Yahya.. Abang kata nak bayi ini menjadi mujahid atau mujahidah.. Abang.. kalau kita bercita-cita nak jadikan anak kita sebagai mujahid atau mujahidah, kita kena latih dia sejak dalam kandungan.. Maknanya, jangan manjakan ibunya.. Kalau dilimpahkan kesenangan pada Huda dan anak yang bakal lahir ini.. bagaimana nak dapat anak seperti Fatimah atau Ali abi Thalib..? Abangkan kan tau,
kesenangan dan kemewahan bukan modal yang baik untuk anak... Dengan kesusahan barulah generasi menikmati kesenangan di syurga. Sebelum sempat khutbahnya dteruskan aku terus meletakkan tanganku di mulutnya.. 'Stop'.. Aku faham dan akan terus memahami hakikat pendidikan dalam Islam.. aku sendiri pelik kenapa tiba-tiba aku yang jadi terlalu cerewet..!
Pagi itu selepas sarapan aku melihat Huda tidak seperti biasa.. Peluh mengalir laju membasahi
dahinya.. Dia kelihatan pucat.. Kurasa badannya, panas.! Seingat aku Huda hanya akan melahirkan pada 26mei,..hari ni baru 26 april.. Aku panik.. Aku segera membawa Huda ke hospital dengan seribu satu doa yg tak putus dlm hatiku, Aku harap ayah dan ibuku segera
datang utk menambah ketenangnku. Aku mundar mandir.. Ya Allah! selamatkanlah isteri dan
anakku.. bisikku berulang kali..
”Encik Saifuddin..?" Dr Khadijah pakar sakit puan rujukan isteriku,
"Ya,..saya doctor,.." sahutku cepat..Ku hampiri Dr Khadijah..
"Boleh kita berbincang sebentar??" Minta Doktor sambil mengajakku ke bilik rundingan,..
"Saya harap Encik Saifudin bertenang.. Isteri encik menghadapi sedikit masalah.. air mentubannya dijangkiti kuman.. Dan degupan jantung bayi di dapati semakin lemah.. Puan Huda perlu dibedah segera.."
“Bedah..?"
"Buatlah apa yang sewajarnya doktor..Tapi isteri saya bagaimana doktor..?" Tanyaku dgn nada separuh ketar. Bimbang.
“saya akan cuba sedaya upaya utk menyelamatkan kedua-duanya, Yang lain kita pulangkanlah pada Allah. Sama-samalah kita berdoa.."
Suara tenang tapi yakin, lahir dari doktor Khadijah.. Ya Allah, selamatkanlah isteriku.. Ya Allah.. jangan Kau ujiku di luar batas kemampuanku.. Dalam sujudku yang panjang tak henti aku berdoa keselamatan isteri dan anakku.. Aku memohon limpah kasih sayang Allah kepada isteri dan anakku tersayang.. Begitu lamaku cari ketenangan dalam solatku.. Tiba2 ayahku
memanggilku dan mengajakku menunggu di luar bilik pembedahan.. Ketika sampai di pintu bilik, aku terdengar suara tangisan bayi, alangkah lunaknya.
"Encik Saifudin..?"
"Ya..saya.."
"Alhamdulillah isteri encik telah pun melahirkan bayi perempuan yang sihat, 2.9 kg dan comel
seperti ibunya." kata Dr Khadijah tenang..
"Alhamdulillah. Isteri saya bagaimana doktor.?"
Dr. Khadijah terdiam.. Tiba2 perasaan tidak sedap menjalar ke seluruh tubuhku.. Kutenung wajah Doktor dengan tatapan penuh tanda tanya.. Tiba2 doktor menggeleng kepalanya perlahan sambil tertunduk.. Mulutku ternganga seketika..
"Maaf. Saya telah berusaha semampu yg mungkin. Tapi Allah lebih menyayangi Huda.. "Deraian air panas bercucuran tanpa boleh dibendung. Perlahan aku mengikuti doctor
ke ruang bilik pembedahan.. Kurasa seperti seretan kaki ini sungguh lemah dan tak berdaya.. sesusuk tubuh di tutup dgn kain putih terbaring.. Perlahan aku membuka kain penutup.. Innalillahi wainna ilaihi raji'unnnn.. DariNya kita datang, kepadanya kita kembali,..
Wajah Huda pucat.. tapi bibirnya terukir senyuman manis.. manis sekali, tanpa disedari ku dakap Huda seerat eratnya.. Tangisku perlahan, tapi tak tertahan..!
"Sabar encik Saifudin.. sabar.." Terdengar suara doctor Khadijah cuba menenangkan aku..
"Nurse..tolong bawa anak encik Saifudin.." katanya lagi.. Seorang bayi mungil yg masih merah
dihulurkan dihadapanku... perlahan ku ambil dan ku dakap bayi itu. Ku tatap wajahnya berganti-ganti dengan Huda.. Mereka amat mirip! Matanya.. hidungnya.. mulutnya.. Allahuakbar..!!! Dadaku bertambah senak.. tangisanku semakin menjadi-jadi.. Sehinggalah ayah datang memegang bahuku.. dan berkata..
"Iqamahkan anakmu Saifuddin.. sambutlah yang hadir.. doakanlah yang kembali.."
Huda.. rupanya inilah hikmah Allah.. Maha Kuasa dan Maha mengetahuinya Allah.. Dia memberi kesempatan kepadaku menemanimu, mengasihimu, hampir selama lapan tahun, utk akhirnya memanggilmu setelah dikurniakan gantinya. Ya Allah, jangan biarkan hati ini berandai-andai..
Seandainya kami tidak mengharapkan anak jika itu membawa kematian Huda. Tidak.. Tidak, itu semuanya ketentuan Mu Ya Rabb. Tuhan yang Maha Mengetahui.. Lagi Maha Pengasih,. Selamat jalan Huda.
Back to top Go down
View user profile
shauqi shams
BIASA
BIASA


Posts : 15
Join date : 29/11/2010
Age : 22

PostSubject: Re: hanya Dia yang mengetahui   Tue 30 Nov - 10:45

sekadar perkongsian tentang apa yang berlaku disekeliling... kita mungkin tidak tahu apa yang orang lain rasakan.. kerana setiap kita itu berlainan.. dan diuji dengan cara berlainan..
Back to top Go down
View user profile
harith
AKTIF
AKTIF


Posts : 45
Join date : 26/11/2010
Age : 22
Location : kluang,johor

PostSubject: Re: hanya Dia yang mengetahui   Fri 3 Dec - 1:54

memang mnyentuh sanubari,goyah jiwa ini mmbacanya..sungguh ujian Allah itu benar2 menguji hamba-Nya...setiap ujian ada hikmah yg tlah drancang oleh Yang Maha Merancang..Allah Azza wa jalla..
Back to top Go down
View user profile
ahmad amin idris
SANGAT AKTIF
SANGAT AKTIF


Posts : 97
Join date : 18/11/2010
Age : 22
Location : Kuala Lipis

PostSubject: Re: hanya Dia yang mengetahui   Thu 9 Dec - 9:43

ya allah, ssngghny stiap kettpan khliq pasti ad hikmhny tetapi tdak dapat diterokai oleh makhuk...dan hebtny ssorg mukmin krna imnny...Pelik sungguh orang mukmin ini, apabila dtimpa musibah, sabar, dan apabila dikurniakn nikmat, dia bersyukur...
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: hanya Dia yang mengetahui   Today at 6:18

Back to top Go down
 
hanya Dia yang mengetahui
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
NKI SMKA :: PERKONGSIAN PENGALAMAN-
Jump to: